Nieuwe ontwikkelingen in de cold chain markt: Coolpack’s Commercieel Manager Arno Zomer neemt ons mee

Dit artikel verscheen eerder op Coolpack.nl, Engelse vertaling is beschikbaar.

Als marktleider in de cold chain markt, heeft Coolpack met veel verschillende soorten klanten in binnen- en buitenland te maken. Commercieel Manager Arno Zomer neemt ons in dit artikel mee in de ontwikkelingen die hij in 2022 zag binnen de markt, en blikt samen met ons vooruit op de toekomst.

 

2022: een bewogen jaar voor de cold chain markt

Extremere temperatuurwisselingen, meer duurzame oplossingen en de groei van pharma en e-commerce: enkele van de drijvers en ontwikkelingen in de cold chain branche. We staan niet stil. Een aantal opvallende ontwikkelingen op een rijtje:

  • Droogijs schaarste. Stijgende prijzen en grote tekorten aan droogijs de nodige impact op de sector: doordat kunstmestleveranciers een deel van de operatie moesten staken door torenhoge gasprijzen, ontstond er een tekort aan koolstofdioxide, de grondstof van droogijs. Bedrijven als Picnic haalden het nieuws doordat ze tijdelijk geen diepvriespizza’s en ijsjes leverden – ze gingen op zoek naar een meer stabiel en betrouwbaar vriesmiddel.
  • Groei farmacie. De vergrijzing neemt naar verwachting tot 2040 nog verder toe. Ter illustratie: in 1990 was een kleine 13% van de bevolking in Nederland 65+, nu is dit ruim 20%. Daarmee neemt ook de zorgvraag en het gebruik van medicatie toe. Innovaties in de farmaceutische sector zorgen dat ervoor steeds meer ziektebeelden een medicijn is, maar ook deze medicijnen moeten voor kwaliteitsbehoud onder specifieke condities worden opgeslagen en vervoerd.
  • Leveranciers dichtbij huis. Ten derde merken we hier toenemende aanvragen dichtbij huis: bedrijven zijn door tijdelijke blokkades van handelsroutes zoals het Suezkanaal gewezen op de risico’s van lange overzeese transporten. Containerprijzen die door het dak gaan en schepen die stil komen te liggen spelen regelmatig op. Maar ook de groei van het maatschappelijke bewustzijn van de uitputting van de aarde zorgen ervoor dat bedrijven duurzamere keuzes maken en leveranciers dichterbij huis zoeken.
  • Veranderend klimaat. In de komende eeuw krijgen we te maken met hogere temperaturen en een hogere spreiding. Hittegolven zullen vaker voorkomen en zijn extremer geworden. Door veranderende weersomstandigheden, neemt de vraag naar hulpmiddelen om een goede en stabiele temperatuur onderweg te bewerkstelligen toe.
  • Groei e-commerce. Het plaatsen van online bestellingen was al in opkomst, maar is sinds de coronapandemie in een stroomversnelling gekomen. In vele sectoren werd online bestellen en direct bij de consument thuisbezorgen ineens heel gewoon, waardoor bij bederfelijke goederen de vraag naar optimale verzendverpakkingen toenam.

 

De vraag van de klant verandert

Mijn team en ik merken de gevolgen van bovengenoemde ontwikkelingen duidelijk. Klanten en geïnteresseerden stellen nieuwe vragen of leggen meer nadruk op bepaalde vragen dan voorheen. Zo vragen klanten steeds vaker om een gevalideerde totaaloplossing. Door onze tientallen jaren ervaring hebben we bijna iedere vraag al eens eerder gehad of hebben we al vergelijkbare klanten die een specifieke oplossing gebruiken. Van het verzenden van pallets chocolade tot het vervoeren van medicijnen volgens de GDP richtsnoeren. Deze bewijslast en onze ervaring zorgen ervoor dat we goed advies kunnen uitbrengen!

 

Ook lijken klanten steeds liever voor een kleinere groep leveranciers, ten behoeve van inkoopvoordelen en bestelgemak. Daarnaast neemt de vraag naar duurzame oplossingen en transparantie op dit gebied toe. Dat doet mij goed, want zonder onze klanten kunnen we geen grote impact maken. Maar ook bij ons is er werk aan de winkel: we nemen grondstoffen die we gebruiken onder de loep, zijn we bezig de levenscyclus van onze producten transparant in kaart te brengen en verduurzamen we ons pand en productiefaciliteit steeds verder.

 

De veranderende klantvraag wordt in sommige gevallen ook gedreven door verschillen in de geldende wetgeving per land. Zo moet een klant in Frankrijk versproducten altijd gekoeld verzenden – los van de weersomstandigheden en hebben we onze receptuur aangepast voor een klant in Israël wegens beperkingen in materiaalgebruik.

 

Nieuwe kansen en innovaties

Die veranderende klantvraag zorgt voor een nauwere samenwerking met onze partners. Denk bijvoorbeeld aan uitgebreidere mogelijkheden op gebied van Phase Change Material (PCM). PCM is in essentie niet iets nieuws: er worden al heel lang PCM-oplossingen gebruikt om een stabiele en juiste temperatuur te waarborgen. Echter wordt de kwaliteit van PCM door productinnovaties steeds beter en is de temperatuurrange waarvoor we PCM-oplossingen aanbieden enorm toegenomen. Waar eerst de nadruk lag op koel-, vries- en temperatuurelementen van pakweg –20 °C tot +20 °C, bieden we nu oplossingen van -65 °C tot +89 °C aan!

 

Meer daarover, en praktijkcasussen, vind je op ons PhaseChangeMaterial.nl kennisplatform (ook beschikbaar in het Engels). Daarin richten we ons ook op installatie/bouw, zoals de toepassing van PCM in coldrooms. Binnen luchtvaarttransport en andere sectoren zien we ook een brede inzet van Phase Change Material. Mijn collega Bart Kroes kan je hier alles over vertellen!

 

Gelukkig is de markt enorm in beweging en kan er steeds meer wel dan niet. Het is aan ons om binnen de gestelde kwaliteitseisen de meest duurzame oplossingen aan te bieden.

 

Vooruitkijken: 2023 en daarna

Ook het komende jaar beloofd interessant te worden. Met klanten in steeds meer verschillende sectoren breiden we onze kennis en ervaring verder uit. Ons steeds bredere aanbod aan PCM-oplossingen van geweldige kwaliteit helpt klanten aan stabiele temperatuuroplossingen en hoge energiebesparingen. We werken samen met onze partners en ons Britse zusterbedrijf Hydropac, waardoor we ook in continentaal Europa de innovatieve diepvriesgelpacks EasiFreeze (-16°C) en HydroFreeze+ (-21°C) kunnen introduceren. Gevalideerde totaaloplossingen zorgen in de farmacie en foodsector voor maximaal kwaliteitsbehoud. En nieuwe toepassingen van materialen stellen ons in staat ons assortiment steeds verder te verduurzamen.

 

Ik ben ervan overtuigd dat we ook in dit nieuwe jaar weer vele klanten kunnen helpen met oplossingen om een goede, betrouwbare cold chain te waarborgen!

 

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in de cold chain markt en bij Coolpack? Volg ons dan op LinkedIn en Instagram en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief! Weet ons team te vinden met al jouw vragen: binnen een werkdag mag je op een reactie op jouw aanvraag rekenen.