Duurzaam denken bij De Ridder – ook in de logistieke keten

Bij het inrichten van onze logistieke keten vanuit De Ridder in Assendelft naar de verschillende locaties van onze klanten ligt de focus op het minimaliseren van de belasting van het milieu en het reduceren van CO2-uitstoot. Duurzaamheid is voor ons geen modewoord; we nemen het serieus, vanaf het moment dat we de magazijndeur opendoen, tot aan de levering bij de klant. De hele logistieke keten gaat onder de loep!

Race to Zero

De Ridder maakt onderdeel uit van de Bunzl groep. Binnen Bunzl staat duurzaamheid hoog op de agenda. Bunzls Sustainability manager Joost Lips vertelt in dit artikel hoe we onze ambitieuze doelen in de praktijk brengen. Wereldwijd is Bunzl met al haar bedrijven 60% meer CO2 efficiënt dan in 2010. Dat is best een prestatie om trots op te zijn. Maar het smaakt naar meer…. Bunzl en De Ridder hebben als ambitie om in 2025, 25% meer CO2 efficiënt te zijn ten opzichte van 2019 en in 2030, zelfs 50%. Ook nemen wij deel aan de ‘Race to zero’ campagne van de Verenigde Naties en werken wij naar nul uitstoot in 2050. Hiervoor zijn 4 kernpunten gedefinieerd: transportvoertuigen, bedrijfsauto’s, groene energie en de optimalisatie van de bedrijfspanden.

Duurzaamheid in logistiek: De duurzaamste kilometer is nooit gereden

We gaan vol gas in onze Race to Zero, en dat kunnen we niet alleen.  We vragen onze goederentransporteurs om met ons mee te denken. Zo zetten de transporteurs elektrische vrachtwagens in en vrachtwagens met Euronorm 6. De Euronorm 6 is de strengste Europese milieunorm voor de uitstoot van vervuilende stoffen door wegvoertuigen. Door de uitstoot te verminderen, draagt de Euronorm 6 bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van de negatieve effecten van die uitstoot op het klimaat en de gezondheid van mens en dier. Ook zijn alle vrachtwagens uitgerust met snelheidsbegrenzers. De meest duurzame kilometer is natuurlijk de kilometer die we niet rijden. Het verminderen van transportkilometers is daarom een integraal onderdeel van het transportbeleid. Waar mogelijk worden leveringen van verschillende contracten aan dezelfde locaties gecombineerd. Chauffeurs leveren zo geen onnodige kilometers af. Daarnaast werkt de transportpartner van De Ridder met een nieuw en slim rittenplanningssysteem. Dit systeem is erop gericht om de afstanden zo efficiënt mogelijk in te richten. Hun chauffeurs krijgen een opleiding in ‘duurzaam rijden’. Ook in de logistieke keten geldt Less is more! Met deze werkwijze besparen wij jaarlijks gemiddeld 15.000 transportkilometers en reduceren we 73.000 kilo CO2-emissie.

Niet alleen groot transport, maar het hele wagenpark

We kijken niet alleen naar het grote transport, maar ook naar ons eigen wagenpark. Ook daar kiezen we voor duurzaam. Als we onze bedrijfsauto’s vervangen, kiezen we voor elektrische auto’s. Op dit moment is al de helft van ons wagenpark elektrisch, en in 2025 zijn ze dat allemaal. Deze auto’s laden we op met stroom van onze eigen zonnepanelen. We hebben 783 zonnepanelen op ons dak om onze CO2-uitstoot te verminderen. In de zomer zijn we zelfs energieneutraal!